Áprilisban karunkon került megrendezésre "The Phosphorus Negotiation Game (P-Game)" című nemzetközi projektbeli környezetvédelmi játék tesztelése. A játék ötlete az MIT által kidolgozott Mercury-game projekthez hasonlóan egy tárgyalási szimuláció, amelynek célja, hogy megtanítsa a tudomány szerepét a nemzetközi környezetvédelmi politika alakításában. A"P-Game" nemzetközi projektbe több intézmény is bekapcsolódott.
A partner intézmények:
- University for Continuing Education Krems, (Dr. Nils Haneklaus), Ausztria
- University of Namibia, (Prof. Jane Misihairabgwi), Namibia
- Kyambogo University , (Dr. Mary Nakabungo Kaggwa), Uganda
- National Chung Hsing University, (Prof. Tzong-Ru Lee), Taiwan
- University of Pannonia, (Prof. Cecilia Sik-Lányi), Magyarország
Az áprilisi játék tesztelésen vendégünk volt Dr. Nils Haneklaus, Prof. Jane Misihairabgwi, Dr. Mary Nakabungo Kaggwa és Prof. Tzong-Ru Lee.
A játék tesztelésében 16 hallgató vett részt nagy lelkesedéssel. Maga a játék az angol parlament mintáján alapszik, azaz a téma mellett, illetve ellene kellett érvelni. Bár a hallgatók előre nem tudták a megvitatandó témát, mégis frappánsan, ügyesen érveltek.
Pl:
- A foszfátkőzet az 5. legtöbbet bányászott anyag közé tartozik a Földön.
- A foszfátkőzet feldolgozásával kapcsolatos környezetvédelmi előírások fontosságáról vitaktoztak.
- Különböző dilemmák léteznek, azaz a gazdasági bevételek vs. környezeti kockázatok.
- A radioaktív uránkoncentráció a foszfátkőzetben meghaladhatja az alacsony minőségű uránbányák koncentrációját például Namíbiában. Az, hogy az uránt vissza kell-e nyerni a foszfátokból, azt aktívan megvitatják a tudományos közösségben.
- Az urán visszanyerése növelheti a dolgozók sugárterhelését, elterjedésének kockázatát és növelheti a műtrágya és így az élelmiszerárakat.
- Az urán visszanyerésének elmulasztása szennyezheti a talajvizet/növényeket, és növelheti a gazdálkodók és az egséz lakosság sugárterhelését is.
Külföldi vendégeink maximálisan elégedettek voltak a hallgatók érvelésével.
A projekt folytatásaként karunk hallgatói készítik el a játék digitális változatát a 2021-1.2.4-TÉT-2021-00007 azonosítójú "Játékra fel!" című pojekt keretében. A jelenlegi fizikai jelenlétet igénylő játék szolgált ennek alapjául.
Ezúton is köszönjük a hallgatók aktív és lelkes részvételét!