Tárgyfelelős: Sikné dr. Lányi Cecília, egyetemi tanár, DSc
Ez a kurzus fejlett technikákat és stratégiákat ismertet a virtuális valóság alapú komoly játékok tervezésére, különös tekintettel a játékok akadálymentesítésére vonatkozóan. A komoly játékok olyan játékokra utalnak, amelyeket a pusztán szórakoztatástól eltérő célokra terveztek, például oktatásra, képzésre, terápiára vagy társadalmi változásra. A játékok akadálymentesítése olyan játékok tervezésére vonatkozik, amelyek akadálymentesek és elérhetőek a képességek és fogyatékosságok széles skálájával rendelkező játékosok számára.
A modul bemutatja azokat a segítő technológiákat is, amelyek a komoly játékok egyszerű használatához szükségesek.
A kurzus célja továbbá, hogy a hallgatók megismerkedjenek az univerzális tervezés és a felhasználó-központú tervezés alapjaival, legfontosabb elemeivel, elméletével, különös tekintettel a gyakorlati megvalósításra és alkalmazásokra. Továbbá leírja a lehetséges játékosok személyiségét, felhasználói kutatásokra alapozva.
Témakörök:
VR és AR alapú játékok és komoly játékokhoz szükséges hardver és szoftver
I/O eszközök (játékvezérlők, HMD-k)
Segítő technológia játékokhoz
Játékfejlesztő szoftverek, játékmotorok
Avatarok fejlesztése
Okos eszközök és WEB technológia
Felhasználói felületek mobile eszközökre, tablagépekre és okos órákra
WEB akadálymentessége
Mesterséges intelligencia játékokhoz
Játékos a környezet ellen (PvE)
Mesterséges Intelligencia játékmechanikához
Mesterséges Intelligencia a különböző játék kategóriákban
Perszonák készítése
Különböző felhasználók bemutatása, beleértve a különböző fogyatékossággal élőket
Persona, narrativitás és rendszerfejlesztés
Előkészítés, módszerek
Kapcsolatok keresése
Persona írás
Personák a gyakorlatban
Globálissá válás - nemzetközi personák
Automatikus Persona generálás online tartalomkészítők számára
Univerzális tervezés és felhasználóközpontú tervezés
Az egyetemes tervezés elmélete és gyakorlata
A felhasználóközpontú tervezés elmélete és gyakorlata
Inkluzív tervezés
Kitekintés a jövőre
Komoly játékok alkalmazása
Kutatást segítő alkalmazások
Oktatási célú alkalmazások
Egészségügyben rehabilitációt segítő alkalmazások
Katonai célú felhasználások
Szabadidős, szórakoztató jellegű felhasználások
Irodalom:
Colour Coded, by Parraman C. (Eds), Published by The Society of Dyers and Colourists, Brabdford, 2010, ISBN 978-0-901956-86-6
Colour design Theories and application, by Best J. (Eds) Published by Woodhead Publishing, 2012, ISBN 978-1-84569-972-7, pp.600-621
Web Accessibility Initiative: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
Hrushikesha Mohanty • J.R. Mohanty Arunkumar Balakrishnan (Eds) (2017) Trends in Software Testing, Springer, ISBN 978-981-10-1414-7, ISBN 978-981-10-1415-4 (eBook), DOI 10.1007/978-981-10-1415-4
Stephen N. Elliott, Ryan J. Kettler, Peter A. Beddow, Alexander Kurz (Eds.) Handbook of Accessible Instruction and Testing Practices, (2nd edition), Springer, ISBN 978-3-319-71125-6 ISBN 978-3-319-71126-3 (eBook), https://doi.org/10.1007/978-3-319-71126-3
Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility, A Comprehensive Guide to Access Needs, APRESS, ISBN-13 (pbk): 978-1-4842-5451-6, ISBN-13 (electronic): 978-1-4842-5452-3, https://doi.org/10.1007/978-1-4842-5452-3
Martine Dowden, Michael Dowden (2019) Approachable Accessibility, APRESS ISBN-13 (pbk): 978-1-4842-4880-5 ISBN-13 (electronic): 978-1-4842-4881-2, https://doi.org/10.1007/978-1-4842-4881-2
System Usability Scale https://www.usability.gov/how-to-and-tools/methods/system-usability-scale.html
User Experience Questionnaire: https://www.ueq-online.org/