Tárgyfelelős: Sikné dr. Lányi Cecília, egyetemi tanár, DSc
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a virtuális környezetek kognitív vonatkozásainak elméleti alapjaival, beleértve a definíciókat és az elméleti hátteret. A kurzus kiterjed a színérzékelés és színtervezés alapismereteire és kutatására is.
A kurzus hallgatói megismerkednek az akadálymentes WEB-tervezés alapjainak elméletével és gyakorlatával. Ezenkívül ismerteti a legújabb kutatások alapján a szoftver tesztelési módszereket is. Az új számítási paradigmák és platformok megjelenésével azonban a szoftver tesztelések felülvizsgálata is szükségessé válik. Az egyetemek és az ipar megoldásokat keres a szoftverfejlesztés jelenleg szembesülő problémáira, ahol a felhasználók kognitív képességeiket is figyelembe kell venni. A jelenlegi kihívások egy részével ezen a kurzuson foglalkozunk.
Témakörök:
Gyakorlati internetes befogadás és akadálymentesség
Az akadálymentesség problémája
Vakság
Gyenge látás és színtévesztés
Mozgássérültségbeli problémák
Siketség és nagyothallás
Kognitív károsodások
Mentális egészség
Megjelenítés: képek és videók
Kommunikáció
Új technológiák
Az emberi látórendszer és Színtan
Az emberi látórendszer felépítése és működése
Színtani alapismeretek
Színlátás és színlátási hibák
Színrendszerek
Színkülönbség számítás
Színhelyes tervezés
Színharmóniák
Akadálymentességi elvek és utasítások és tesztelési gyakorlatok
Az akadálymentességhez vezető út
WCAG 2.1
Eszközök, technológiák és források
Az inkluzív értékeléseket támogató amerikai politikák a fogyatékkal élők számára
Az inkluzív értékelést támogató nemzetközi politikák
Fair tesztelés és a hozzáférhetőség szerepe
Akadálymentes számítógépes nemzeti értékelési rendszer tervezése, fejlesztése és megvalósítása
Intervenciós válaszmodellek és szolgáltatásokhoz való hozzáférés
Az adaptációk tesztelése: kutatás a gyakorlat irányításához
Akadálymentességi progresszió és perspektívák
A szoftvertesztelés trendjei (felhasználókra fókuszálva)
Bizonytalanság a szoftver tesztelésében
Tesztelés (saját fejlesztésű) felhasználói kérdőívekkel
Rendszer Használhatósági Skála (SUS)
Felhasználói élmény kérdőív (UEQ)
Tesztelés felhasználókkal való mérésekkel
Teszt adatok kiértékelése
Irodalom:
Colour Coded, by Parraman C. (Eds), Published by The Society of Dyers and Colourists, Brabdford, 2010, ISBN 978-0-901956-86-6
Colour design Theories and application, by Best J. (Eds) Published by Woodhead Publishing, 2012, ISBN 978-1-84569-972-7, pp.600-621
Web Accessibility Initiative: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
Hrushikesha Mohanty • J.R. Mohanty Arunkumar Balakrishnan (Eds) (2017) Trends in Software Testing, Springer, ISBN 978-981-10-1414-7, ISBN 978-981-10-1415-4 (eBook), DOI 10.1007/978-981-10-1415-4
Stephen N. Elliott, Ryan J. Kettler, Peter A. Beddow, Alexander Kurz (Eds.) Handbook of Accessible Instruction and Testing Practices, (2nd edition), Springer, ISBN 978-3-319-71125-6 ISBN 978-3-319-71126-3 (eBook), https://doi.org/10.1007/978-3-319-71126-3
Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility, A Comprehensive Guide to Access Needs, APRESS, ISBN-13 (pbk): 978-1-4842-5451-6, ISBN-13 (electronic): 978-1-4842-5452-3, https://doi.org/10.1007/978-1-4842-5452-3
Martine Dowden, Michael Dowden (2019) Approachable Accessibility, APRESS ISBN-13 (pbk): 978-1-4842-4880-5 ISBN-13 (electronic): 978-1-4842-4881-2, https://doi.org/10.1007/978-1-4842-4881-2
System Usability Scale https://www.usability.gov/how-to-and-tools/methods/system-usability-scale.html
User Experience Questionnaire: https://www.ueq-online.org/