A kutatólaboratórium tevékenysége:
A laboratórium a 3D Virtuális és Digitális Környezetek informatikai evolúcióit vizsgálja, ezek fejlesztéséhez szükséges mérnöki és tudományos tevékenységet folytat. Kutatja a virtuális térben megjelenő új emberi és mesterséges intelligenciával támogatott kognitív képességeket. A laboratórium olyan 3D virtuális világokat, e-learning és különleges felhasználói környezeteket tud fejleszteni, melyekben a felhasználók hatékonysága jelentősen nagyobb, mint a hagyományos, megszokott ablakos digitális felületeken, továbbá egészségügyi alkalmazásokat is javasol pl. rehabilitációs folyamatok támogatására.
A laboratórium elődje a „Virtuális Környezetek és Fénytan", majd az átalakult „Virtuális Környezetek és Alkalmazott Multimédia” kutatólaboratórium volt. A kutatólaboratórium az előző laboratóriumok számos területét és tudományos kultúráját megtartva a képi információ látásfiziológiailag és látás-pszichológiailag helyes feldolgozásával és alkalmazásával is foglalkozik. Ennek érdekében kutatások folynak a képi információ virtuális környezetekben való optimális megjelenítésre vonatkozóan, pl. színtani kutatások. Kiemelt téma a virtuális világokba való beleélés (presence), a kognitív hatások kutatása és az akadálymentesség megvalósítása speciális szükségletű felhasználók számára. A laboratórium az elmúlt 20 évben 9 EU által támogatott nemzetközi konzorciumban vett részt, 8 bilaterális projektet vezetett és 5 COST Action konzorciumban vállalt/vállal vezető szerepet. Ezenkívül számos nemzetközi konferenciát szervezett és szervez.
Kutatási eredmények, kiemelt nemzetközi projektek:
· Mindenkinek tervezés kutatása: “Design for All for e-Inclusion” projekt keretében új segítő technológiával és akadálymentes tervezéssel foglalkozó tananyagok, publikációk készítése.
· Az „Akadálymentes web-tervező” nemzetközileg elfogadott 60 kredites oktatási anyag kidolgozása.
· A tanulásában akadályozott, értelmi sérült fiatalok munkába állását és önálló életvitelét támogató szoftverek tervezése
o „Game On Extra Time” projekt: UK/08/LLP-LdV/TOI/163_181
o „Intelligent Serious Games for Social and Cognitive Competence” projekt: 2015-TR01-KA201-022247
o TD COST Action TD1309 – „Play for Children with Disabilities”
· Stroke páciensek rehabilitációját elősegítő virtuális valóság alapú játékok tervezése
o „Telemedicine System Empowering Stroke Patients to Fight Back”, Information and Communication Technologies Collaborative Project: 288692 (EU FP7-ICT-2011-7)
· Segítő technológiák, fejlesztése és alkalmazása
o COST Action CA19104, Advancing social inclusion through technology and empowerment (a-STEP)
o COST Action CA19142, Leading Platform for European Citizens, Industries, Academia and Polcymakers in Media Accessibility (LEAD_ME)
o COST Action CA22167, Participatoy Approaches with Older Adults (PAAR-net)
· Tárgyalási szimulációs játék fejlesztése az oktatás segítésére
o “Game On! Opportunities for Serious Games Development in Children’s Health, Environmental Education & Language Learning” project (Hungarian- Austrian Bilateral Science and Research 2021-1.2.4-TÉT-2021-00007)
A kutatólaboratórium tagjai:
Sikné Dr. Lányi Cecília, D.Sc., professzor
Dr. hab. Mihálykóné Dr. Orbán Éva, Ph.D., egyetemi docens
Dr. Guzsvinecz Tibor, Ph.D., egyetemi adjunktus
Szabó Patrícia, PhD student
Jinat Ara, PhD student
Hanan Mohamed Namrouti, PhD student
Mochammad Hannats Hanafi Ichsan, PhD student
Nemzetközi partnerek:
Prof. David Brown, Nottingham Trent University, Computing and Informatics Research Centre, Interactive Systems Research Group, Nottingham, UK
Prof. Geraldine Leader, National University of Ireland, Gakway Irish Centre for Autism and Neurodevelopmental Research, Galway, Ireland
Prof. Ilona Heldal, Western Norway University of Applied Sciences, Bergen, Norway
Dr. habil Nils Haneklaus, Donau-Universität Krems, Krems, Austria
Dr. habil Cserjési Renáta, ELTE, E-MIND Kutatólaboratórium, Budapest, Magyarország
Dr. Zeynep Şahin Timar, Karadeniz Teknik Universitesi Kanuni Kampusu, Trabzon, Türkey
Dr. Mostafa Abdallah Abbas Atwa Elgendy, Benha University, Kairo, Egypt
A kutatólaboratórium vezetőjének bemutatása
Prof. Sikné Dr. Lányi Cecília 1984-ben végzett a József Attila Tudományegyetem programtervező matematikus szakán, majd 1988-ban matematika tanári diplomát szerzett a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán. 1993-ban Dr. univ., 2000-ben Ph.D. fokozatot szerzett, 2017-ben habilitált a Pannon Egyetemen. D.Sc. fokozatát 2022-ben védte meg a Magyar Tudományos Akadémián. Jelenleg oktatott tárgyai közé tartoznak: Virtuális valóság és alkalmazásai, Felhasználói interfészek tervezése, Szoftver ergonómia, Kutatásmódszertan mérnökinformatikus és programtervező informatikus hallgatóknak, Ph.D. és mesterképzéses hallgatók témavezetése különös tekintettel a virtuális valóság és egészségügyi informatikai témákban.
Számos kitüntetésben részesült, a legfontosabb közülük:
· „Mestertanár” kitüntetés, melyet 2001-ben kapott az Oktatási Minisztériumtól;
· „Diamond-Award”, melyet az “Association for the Advancement of Assistive Technology in Europe” nemzetközi szervezettől kapott 2015-ben a segítő technológiák előmozdításában végzett kiemelkedő munkájáért;
· „King Salman Award for Disability Research” díj, melyet a King Salman Center for Disability Research kuratóriumának döntése alapján kapott a Szaud Arábiában 2018-ban.
1997-től több mint 230 M.Sc. és B.Sc. hallgató diplomamunkájának és szakdolgozatának volt a témavezetője. Eddig 5 Ph.D. hallgató végzett a témavezetésével, jelenleg 4 Ph.D. hallgató témavezetője. Hallgatói is számos kitüntetésben részesültek.
Több mint 500 referált cikket és konferenciaanyagot publikált, meghívott szerkesztőként dolgozott több neves folyóiratnál és könyvnél. Kutatási területe a virtuális valóság, akadálymentes tervezés és színtan.
Válogatott publikációk:
Ara, J.; Sik-Lanyi, C.; Kelemen, A. Accessibility engineering in web evaluation process: a systematic literature review. Universal Access in the Information Society. 2023, https://doi.org/10.1007/s10209-023-00967-2
Guzsvinecz, T.; Sik-Lanyi, C.; Orban-Mihalyko, E.; Perge, E. The Influence of Display Parameters and Display Devices over Spatial Ability Test Answers in Virtual Reality Environments. Applied Sciences, 2020,10(2), 526; https://doi.org/10.3390/app10020526
Sik-Lanyi, C.; Orbán-Mihálykó, É. Accessibility Testing of European Health-Related Websites. Arabian Journal for Science and Engineering, 2019, 44(11):9171-9190 https://doi.org/10.1007/s13369-019-04017-z
Sik-Lanyi, C.; Szucs, V.; Hirschler, R. Coloured shadows—Why they can be photographed, Color Res Appl. 2019; 44(6): 859-874, published online: 9 August 2019 https://doi.org/10.1002/col.22420
Tagaytaya, R.; Kelemen, A.; Sik-Lanyi, C. Augmented reality in neurosurgery, Archives of Medical Science, 2018; 14(3):572-578, DOI: 10.5114/aoms.2016.58690, DOI: https://doi.org/10.5114/aoms.2016.58690, http://www.termedia.pl/Augmented-reality-in-neurosurgery,19,27151,0,1.html
Sik Lányi, C. Cultural background influence on colours of virtual reality games and apps, Colour design, Theories and application, by Best J. (Eds) 2nd. Edition, Published by Elsevier, Woodhead Publishing, 2017, ISBN 978-0-08-101270-3 (in print), ISBN 978-0-08-101889-7 (in print), pp.529-555.