Virtuális Környezetek és Alkalmazott Multimédia Kutatólaboratórium

A kutatólaboratórium tevékenysége

A laboratóriumot Schanda János professzor úr alapította „Multimédia és Színtan Laboratórium”, majd „Virtuális Környezetek és Fénytan Kutatólaboratórium” néven, amely közel 2 évtizedig működött a Professzor úr vezetésével. A 2016-ban alakult, „Virtuális Környezetek és Alkalmazott Multimédia Kutatólaboratórium” az előző laboratórium számos területét és hagyományát megtartva folytatja munkáját. Így a Kutatólaboratórium a képi információ látásfiziológiailag és látás-pszichológiailag helyes feldolgozásával és alkalmazásával foglalkozik. Ennek érdekében kutatásokat végeznek a képi információ multimédiás és virtuális környezetekben való optimális megjelenítésre vonatkozóan pl. virtuális múzeumok színmegjelenítésével kapcsolatban. Kiemelt téma a virtuális világokba való beleélés (presence) és a színmemória kérdésköre. Az egyes kutatási területek gyakorlati alkalmazása, így a virtuális világok megvalósításának eredményei felhasználásra kerülnek a speciális szükségletű és fogyatékkal élő felhasználók rehabilitációjánál és az emberibb életkörülmények biztosításához szükséges szoftverek kidolgozásánál. Fontos kutatási területük közé tartozik a multimédia, virtuális valóság és a „Design for All” (univerzális tervezés, azaz mindenki számára akadálymentes kezelőfelületű szoftverek) elmélete és gyakorlati felhasználása, amely területen kutatási és fejlesztési projekteket is folytatnak.

A Laboratórium alap és alkalmazott kutatási tevékenysége:

  • Virtuális valóság (hardver és szoftver kérdések, presence),

  • Multimédia (játékok és m-learning anyagok),

  • Színtan (elsősorban ami a monitoron való színmegjelenítés, számítógépes információ színtervezése, memóriaszínek vizsgálata, játékok színvilágának és színharmóniájának kérdése),

  • HCI, Design for All (easy-to-use, felhasználóbarát, mindenkinek tervezés, akadálymentesítés),

  • Gamification (játékosítás),

  • Játék engine-ek (játék tervezés),

  • Mobilfejlesztés (játék és segítő - fejlesztő alkalmazások).

Kutatási eredmények, nemzetközi projektek

A kutatólaboratórium számos hazai és Európai Uniós projektben működött közre a múltban is.

  • Mindenkinek tervezés kutatása: “Design for All for eInclusion” projekt keretében új segítő technológiával és akadálymentes tervezéssel foglalkozó tananyagok, publikációk készítése

  • Az „Akadálymentes web-tervező” nemzetközileg elfogadott 60 kredites oktatási anyag kidolgozása:

    • 2007.ASO-N/4/4 (Austrian Science and Research) projekt “Aufbau eines Fernlehrgangs zu Assistierende Technologien”.

    • “Joint Programme on Accessible Web Design” projekt: 133818-LLP-1-2007-1-AT-ERASMUS-ECDEM

  • A tanulásában akadályozott, értelmi sérült fiatalok munkába állását és önálló életvitelét támogató programok tervezése

    • „Game On Extra Time” projekt: UK/08/LLP-LdV/TOI/163_181

    • „Intelligent Serious Games for Social and Cognitive Competence” projekt: 2015-TR01-KA201-022247

  • Stroke páciensek rehabilitációját elősegítő virtuális valóság alapú játékok tervezése

    •  2007.ASO-N/4/5 (Austrian Science and Research) projekt: “Künstliche Intelligenz eines Therapieraumes für Gruppentherapie für AphasikerInnen”.

    • ASO 2005.N.VII. (Austrian Science and Research) projekt: “Konzipierung eines anpassungsfähigen Therapieraums für Gruppentherapie für AphasikerInnen”.

    • „Telemedicine System Empowering Stroke Patients to Fight Back”, Information and Communication Technologies Collaborative Project: 288692 (EU FP7-ICT-2011-7)

A kutatólaboratórium vezetőjének bemutatása

Virtualis Kornyezetek mt lanyi.cecilia2Sikné Dr. Lányi Cecília 1984-ben végzett a József Attila Tudományegyetem programtervező matematikus szakán, majd 1988-ban matematika tanár diplomát szerzett a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán. 1993-ban Dr. Univ. fokozatot szerzett a Veszprémi Egyetemen, 2000-ben PhD fokozatot, illetve 2016-ban habilitált a Pannon Egyetemen. Szoftvertervezőként és egyetemi docensként dolgozott a Pannon Egyetemen. Jelenleg oktatott tárgyai közé tartoznak: Virtuális valóság és alkalmazása, felhasználói interfészek tervezése, számítógépes grafika a mérnökinformatikus hallgatóknak. A PhD és mesterképzéses hallgatók témavezetése. Munkássága nagy hatással van a fogyatékkal élő gyermekek és mentális problémákkal küzdő páciensek rehabilitációjában.

Számos kitüntetésben részesült, a legfontosabb közülük a „Mestertanár” kitüntetés, melyet 2001-ben kapott az Oktatási Minisztériumtól és a „Diamond-Award”, melyet az “Association for the Advancement of Assistive Technology in Europe” nemzetközi szervezettől kapott 2015-ben a segítő technológiák előmozdításában végzett kiemelkedő munkájáért.

1997-től összesen 175 BSc és MSc hallgató szakdolgozatának és diplomamunkájának volt a témavezetője. A hallgatói is számos kitüntetésben részesültek.

Több mint 350 referált cikket és konferenciaanyagot publikált, meghívott szerkesztőként dolgozott több neves folyóiratnál és könyvnél. Kutatási területe a virtuális valóság, multimédia, ember-számítógép interakció és az univerzális tervezés, azaz a Design for All.

Válogatott publikációk

Sik Lányi C.: Choosing effective colours for websites, Colour design, Theroies and application, by Best J. (Eds) 2nd. Edition, Published by Elsevier, Woodhead Publishing, 2017, ISBN 978-0-08-101270-3 (in print), ISBN 978-0-08-101889-7 (in print), pp.619-640.

Sik Lányi C.: Cultural background influence on colours of virtual reality games and apps, Colour design, Theroies and application, by Best J. (Eds) 2nd. Edition, Published by Elsevier, Woodhead Publishing, 2017, ISBN 978-0-08-101270-3 (in print), ISBN 978-0-08-101889-7 (in print), pp.529-555.

Szucs V., Sik Lányi C.: Online colour representation of museum artefacts, Colour design, Theroies and application, by Best J. (Eds) 2nd. Edition, Published by Elsevier, Woodhead Publishing, 2017, ISBN 978-0-08-101270-3 (in print), ISBN 978-0-08-101889-7 (in print), pp.641-651.

Szucs, V., Sik-Lányi, C.: Color Rendering of Images in the Internet and Print Reproductions of the Sistine Chapel’s Frescos, LEUKOS, 2016, 12(1-2) SI:101-110 online 00: 1-10, 2016, ISSN: 1550-2724 print / 1550-2716 online

Yates M., Kelemen A., Sik Lanyi C.: Virtual reality gaming in the rehabilitation of the upper extremities post-stroke, BRAIN INJURY, 2016, 30(7):855-863, DOI: 10.3109/02699052.2016.1144146, http://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/02699052.2016.1144146

Forczek, E., Makra, P., Sik Lanyi, C., Bari, F.: The Internet as a New Tool in the Rehabilitation Process of Patients—Education in Focus, International Journal of Environmental Research and Public Health 2015; 12(3): 2373-2391; doi:10.3390/ijerph120302373

thumb eu-kezikonyvbol
thumb magyarorszag megujul
thumb szechenyi-720x250
Copyright © 2017 Pannon Egyetem, minden jog fenntartva!
Sitemap

Az oldal cookie-t használ a felhasználói élmény javítása érdekében. Elfogadásával hozzájárul a cookie-k gyűjtéséhez. A cookie-król bővebben: wiki.